top of page

DIY blekta kottar

Ett riktigt snyggt och enkelt höst/jultips är att bleka kottar. Kottarna får en sån fin, nästan vit ljus träfärg. Proceduren tar ett par dagar men är hur simpel som helst.

Vad du behöver är i stort sett, kottar, klorin eller annat blekmedel och en hink. Jag använde gigantiska kottar vilket gjorde det svårt att bleka alla samtidigt, jag fick bleka en åt gången och använda en mindre behållare att hälla blekmedlet i då det inte är särskilt mycket klorin i flaskan. Använder du mindre storlek på kottarna så kan du bleka flera kottar samtidigt. Du kan också återanvända klorinet till att bleka en ny omgång.

Se till att använda handskar! Häll upp klorin i en mindre hink, lägg ner kottarna. Dom kommer att flyta upp så se till att lägga en tallrik upp och ner och något på för att dom ska bli täckt helt med klorin ( annars kommer inte hela kotten bli blekt).

Låt kottarna ligga i ett dygn. När du tar upp kottarna kommer dom att ha slutit sig, vilket kottar gör när dom är blöt. Kottarna luktar rätt så mycket klorin så jag la dom ute ett dygn efter proceduren för att få bort den värsta lukten, sedan torkade jag dom inomhus. Eftersom att jag hade så stora kottar så tog det flera dagar för mig tills dom hade öppnat upp sig ordentligt.

Tycker du att det tar för lång tid så kan du torka dom i ugnen på 170°C tills att dom har fällt ut sig igen. Det tar ca 1 timme, beroende på vilken storlek kottarna är.

And there you have it! Gör du med små kottar kan du med fördel trä dom på ett snöre och göra en kott-girlang att hänga upp.


Pysselfabrikens DIY-blogg

Välkommen till Pysselfabrikens DIY-blogg. 

 

Här lägger jag ut tutorials om papperspyssel, bakning, virkning, blommor och blomdekorationer, smarta tips m.m. Renovering av möbler, rum och en hel del annat, allt mellan himmel och jord. Hoppas att ni ska trivas!

Featured Posts
Titta in snart igen
När inlägg har publicerats hittar du dem här.
Recent Posts
Search By Tags
Inga taggar än.
Our Community 
bottom of page