top of page

PDF mall till pepparkakskarusell

Jag brukar leta åt mallar på internet när jag ska göra pepparkakshus men i år tog jag mig tid att göra en egen mall, eller, jag var helt enkelt tvungen för jag hittade ingen mall på en pepparkakskarusell någonstans. Efter många svärord och utbrott fick jag till det och kommer att bifoga en PDF mall på pepparkakskarusellen för den som känner sig manad, den var faktiskt riktigt rolig att göra!

Mallen till pepparkakskarusellen finns >>HÄR<<

Montering:

Jag har tyvärr inga bilder som visar hur jag satte ihop den för helt ärligt hade jag väl inte trott att jag skulle ha räknat rätt ända från början. Men jag har skrivit i mallen vad alla delar är och du kan börja med spritsa ut dekorationer innan du sätter fast alla delar, när det har torkat kan du börja med att sätta ihop golvplattan med de nedre kanterna.

Sedan sätter du ihop de långa väggarna, se till att göra det ganska snabbt innan sockret härdat ihop helt, så att du ser så att du kan få ihop dem rätt, detsamma gäller med taket. Sätt sedan fast de ihopklistrade väggarna mitt på golvplattan. Efter det, sätt fast taket. Nu kommer det jag tyckte var lite kruxigt, att få fast hästarna. Jag hade så korta polkagriskäppar så jag fick bryta itu två stycken, en längre till den övre delen och en mindre till den undre delen på hästen. Kolla först så att det är rätt mätt och att polkagrispinnen får plats under taket. Ett tips är att det går förvånansvärt bra att klippa av käpparna och få dom jämna. Har du långa polkagriskäppar/pinnar eller helt enkelt väljer att göra egna hästpinnar av pepparkaksdeg så kommer det att underlätta en hel del.

Hojta till om ni har funderingar på ihopsättningen antingen här eller på instagram och bestämmer ni er för att göra pepparkakskarusellen, tagga gärna @pysselfabriken på eran bild på instagram så att jag får se era fina kreationer!

Perfekt recept på kristyr till pepparkakor/pepparkakshus:

1 äggvita

4 dl florsocker

2 krm ättika 12%

Vispa äggvitan till hårt skum, rör sedan ner florsockret och ättikan till en smet. Tänk på att kristyren ska vara ganska hård, tänk cupcakefrosting fast snäppet hårdare. Nu är det bara att börja spritsa, tänk på att ha ett riktigt litet spritshål för fina detaljer. Lycka till! /Pysselfabriken


Pysselfabrikens DIY-blogg

Välkommen till Pysselfabrikens DIY-blogg. 

 

Här lägger jag ut tutorials om papperspyssel, bakning, virkning, blommor och blomdekorationer, smarta tips m.m. Renovering av möbler, rum och en hel del annat, allt mellan himmel och jord. Hoppas att ni ska trivas!

Featured Posts
Titta in snart igen
När inlägg har publicerats hittar du dem här.
Recent Posts
Search By Tags
Inga taggar än.
Our Community 
bottom of page